Friday, August 20, 2010

Asal-usul nama Kapal Rachel Corrie

Posted by Aziatie at 11:23 PM

Kapal Rachel Corrie
Pada 30 Mac 2010, sebuah kapal seberat 1800-tan telah dibeli melalui lelongan di Dundalk, Ireland dgn harga 70,000 pound sterling oleh Gerakan Pembebasan Gaza (Free Gaza Movement). Ianya telah diperbaiki dan diperlengkapkan untuk pelayaran ke Gaza.

Kapal itu dinamakan Rachel Corrie. Siapakah Rachel Corrie??
Rachel Aliene Corrie (April 1979 - 16 Mac 2003) adalah seorang warga Amerika dan ahli International Solidarity Movement (ISM). Beliau meninggal sewaktu berusia 23. Dia merupakan pelajar di Evergreen State College di Olympia, Washington, Amerika Syarikat. Dia meninggal pada hari ahad 16 Mac 2003 di selatan Gaza city di Rafah sewaktu sedang menghalang sebuah jentolak askar israel laknatullah dari merobohkan rumah seorang saudara seislam kita di Palestin.
Rachel Corrie (kanan sekali) dan ahli-ahli pertubuhan NGO International Solidarity Movement sedang memegang banner 'Israeli army stop shooting children' sewaktu protes serangan tentera israel di Kem Pelarian Palestin di Rafah di selatan Gaza. Foto ini dirakam pada hari jumaat, 14 Mac 2003.

Dia telah dibunuh dengan kejam oleh Tentera Yahudi Laknatullah ketika percubaan menghalang jentolak Zionis meruntuhkan rumah saudara kita penduduk Palestin yg bernama Samir Nasrallah di Semenanjung Gaza.
Sewaktu itu beliau sedang menghalang pergerakan sebuah jentolak askar israel dari merobohkan sebuah rumah penduduk palestin. Dia memakai baju oren untuk mudah dilihat oleh pemandu jentolak dan sudah semestinya pemandu jentolak itu dapat melihat rachel. Dia juga menggunakan pembesar suara di tangannya untuk memaksa pemandu jentolak itu berundur.

Beliau bersama seorang lagi teman seperjuangan dalam pertubuhan NGO itu sedang berusaha menghalang jentolak tentera israel dari merobohkan rumah kediaman penduduk palestin di selatan gaza.

Secara tiba-tiba jentolak itu bergerak laju ke hadapan tanpa sebarang amaran dan terus melanggar beliau yang berdiri di hadapan jentolak itu. Akibatnya beliau mengalami kecederaan yang amat serius di bahagian tubuh.

Pihak Yahudi yang terkenal dengan sifat yg keji telah menafikannya tetapi bukti dan saksi telah berjaya menunjukkan memang dia telah dilanggar dan dengan sengaja.

Sekumpulan doktor perubatan Gaza sedang berusaha menyelamatkan nyawa Rachel Corrie yang sedang nyawa-nyawa ikan. Namun usaha itu tidak berhasil akibat kecederaan yang amat serius yang dialaminya.

Menurut akhbar Corrie dan rakan-rakan beliau bertindak menjadi Perisai Manusia. Beliau yang mengambil cuti setahun dari pengajiannya di Evergreen State College telah ke Palestin untuk menyertai Intifada ke 2.

Beliau telah meninggal dunia akibat cedera parah akibat tekanan melampau pada dada yg menyebabkan tulang rusuk, tulang belakang, skapula dan dorsal spinal column, paru2 kanan koyak dengan pendarahan teruk di kaviti pleural.

Dia dilanggar oleh Bulldozer Yahudi sebanyak 2 kali Yahudi Zionis masih mengatakan ianya kemalangan.

Keseluruhan pelajar di Evergreen State College di Olympia, Washington, US, berkumpul sekitar kawasan memperingati kematian Rachel Corrie. Kesemua teman sefakulti dan pensyarah terkejut dengan kekejaman israel yang begitu kejam itu.

sumber: Persatuan Pengguna Islam Malaysia 

0 comments on "Asal-usul nama Kapal Rachel Corrie"

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal