Saturday, August 21, 2010

‘Boikot kurma Israel’

Posted by Aziatie at 12:58 PM


PENIAGA Palestin bersiap sedia untuk menjual kurmanya di Bandar Jericho, kelmarin

Yahudi guna buruh kanak-kanak Palestin

LONDON: Organisasi Britain yang pro-Palestin, Friends of al-Aqsa melancarkan kempen menggesa umat Islam memboikot kurma ditanam di kawasan penempatan Yahudi di wilayah Palestin yang ditakluki Israel.

Pertubuhan itu menuduh ‘penempatan haram Yahudi menggaji kanak-kanak Palestin bekerja dalam keadaan menyedihkan’ ketika umat Islam menyambut Ramadan.

Organisasi anti-Israel kini melancarkan kempen memulaukan produk Israel dengan menggesa umat Islam memboikot kurma ditanam di kawasan penempatan Yahudi terbabit.

Buah itu dianggap komponen penting dalam amalan berbuka puasa dan mereka yang memakan kurma meningkat dengan ketara di dunia Arab dan Islam bulan ini.

Gesaan memboikot buah kurma dihasilkan Israel itu sudah digesa organisasi pro-Palestin di Eropah dan menerima sokongan dalam media Arab dan Iran.

Friends of al-Aqsa di Britain mengeluarkan pengumuman menggesa umat Islam di Eropah tidak membeli kurma ditanam di Israel.

Menurut organisasi itu, kurma itu datangnya dari penempatan Yahudi di Lembah Jordan dan tidak wajar dimakan.

“Memakan kurma ini, anda membantu penempatan mencuri tanah penduduk Palestin,” menurut kenyataan agensi berita Iran, IRNA.

Kenyataan itu juga menolak dakwaan Israel bahawa memboikot kurmanya menjejaskan penduduk Palestin yang diambil penanam kurma.

“Penduduk Palestin diambil bekerja sebagai pertukaran gaji sedikit dan melakukan kerja yang enggan dilakukan penduduk Yahudi,” kata organisasi itu.

Friends of al-Aqsa mendakwa, penempatan kanak-kanak Palestin dalam keadaan daif dan sebab itulah kurma Israel lebih murah berbanding kurma Palestin.

Organisasi itu juga menuduh eksport kurma dari Lembah Jordan ke Kesatuan Eropah kira-kira 5,000 tan menjana pendapatan AS$64.5 juta (RM204.37 juta) setahun.

Kenyataan memulaukan kurma Israel dikeluarkan bukan saja di Britain, tetapi juga di negara Eropah lain seperti Belgium, Perancis dan Belanda. Persatuan Penanam Buah-buahan Israel masih belum memberi maklum balas terhadap laporan itu. – Agensi

sumber:  Berita Harian

0 comments on "‘Boikot kurma Israel’"

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal