Tuesday, August 31, 2010

Misi Pelayaran Kemanusiaan Gaza dilancarkan

Posted by Aziatie at 6:54 PM

Sumber : LL4G

 
KUALA LUMPUR, 30 Ogos 2010 - Sidang media pelancaran Konvoi Misi Pelayaran Kemanusiaan Gaza telah diadakan di bilik VIP, Stesen Sentral Kuala Lumpur. Dijangkakan konvoi ini akan bertolak pada bulan November, 2010 depan dengan mensasarkan kutipan sebanyak RM7 juta. Dana ini akan digunakan untuk membeli kapal dan juga alatan pendidikan, perubatan dan binaan yang diperlukan oleh penduduk di Gaza.
Sidang media tersebut dimulai dengan bacaan doa oleh Ustaz Darus Senawi Ali, Timbalan presiden HALUAN. Bacaan doa tersebut kemudiannya disusuli oleh Tuan Haji Noorazman Mohd Samsuddin, pengerusi Lifeline for Gaza (LL4G) yang memberi penerangan terkini mengenai keperluan penduduk Gaza. Sejurus selepas itu, beliau juga menjelaskan mengenai persediaan konvoi misi pelayaran kemanusiaan Gaza.
Turut hadir dalam sidang media kali ini ialah Naib Presiden HALUAN,  Tuan Hj. Sr. Sabbri Mohd Yudin, Pengerusi Aman Malaysia, Dato’ Ahmad Zaki, Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia, YB Dr. Rani, Naib Presiden Muslim Care, En. Zulkefli Mohd Nani, wakil Dewan Pemuda Masjid Malaysia, Ustaz Taqiuddin, wakil Viva Palestina Malaysia, Puan Norazian Anidin, wakil Pertubuhan Mawaddah, Puan Norlena Nann, wakil ABIM, En Raimi, dan wakil Public Campaign for Palestine, Dr. Isa. Para penasyid tanahair seperti Rabbani dan In-team turut hadir menyerikan majlis tersebut.
“Kami akan membantu berkempen menjayakan usaha membantu rakyat Gaza dan Palestin melalui konsert-konsert nasyid mahabbah Gaza di seluruh negara,” ujar Encik Azadan, pengurus Rabbani production.
Selesai soal jawab dalam sidang media, para pimpinan NGO berarak turun ke tapak pameran untuk gimik pelancaran konvoi dan pameran Palestin dengan membawa bendera-bendera Malaysia dan Palestin.
Pameran Palestin ini digerakkan oleh AMAN Malaysia dengan kerjasama Lifeline for Gaza. Menurut Dato’ Ahmad Zaki, selaku pengarah projek, pameran ini akan berlangsung sehingga 8 September ini dan kutipan dana statik dan tabung bergerak akan dibuat sepanjang kempen tersebut. Setiap badan NGO gabungan Lifeline for Gaza akan mengatur pelbagai aktiviti sepanjang kempen sehingga November ini untuk mencapai sasaran dana.
Menurut Tuan Hj Noorazman, pengerusi Lifeline for Gaza:
 
“Gabungan badan NGO LL4G berharap agar seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira status, agama dan latarbelakang menyokong usaha yang suci murni ini. Isu ini bukanlah isu orang Arab atau isu umat Islam. Isu sebenarnya ialah untuk menyatakan ketegasan kita untuk tidak mengiktiraf perhambaaan, aparteid dan perlanunan oleh Zionis Israel terhadap rakyat Palestin, terutamanya di Gaza. Kita tidak boleh berdiam diri dengan tindakan kejam ini. Marilah sama-sama kita bersatu dan berpadu menyuarakan bantahan kita terhadap kezaliman dan kekejaman yang dilakukan terhadap penduduk Palestin sejak enam dekad lalu.”
Menurut beliau lagi, 16 badan NGO utama yang terlibat dengan gabungan projek Lifeline4 Gaza kali ini ialah:
1. HALUAN Malaysia
2. HALUAN Palestin
3. Dewan Pemuda Masjid Malaysia
4. Yayasan Amal Malaysia
5. Pertubuhan Mawaddah Malaysia
6. Muslim Care Malaysia
7. ABIM
8. Viva Palestina Malaysia
9. Aqsa Syarif Berhad
10. JIM
11. Palestine Center of Excellence (PACE)
12. Barakah, gabungan NGO Islam Pahang
13. FORUM, gabungan NGO Islam Pulau Pinang
14. CAKNA Palestin
15. AMAN Malaysia, dan
16. Public Campaign for Palestine.
 
Pihak life line for Gaza amat mengalu-alukan sumbangan kewangan bagi konvoi kemanusiaan Gaza kedua melalui akaun utama di bawah:
Nama Akaun : “TABUNG PALESTIN HALUAN”
No. Akaun : 5644 9020 8528
Bank : Maybank Berhad
Sumbangan korporat dan zakat di mana sumbangan dapat dimasukkan ke dalam akaun yang tertera di atas.

0 comments on "Misi Pelayaran Kemanusiaan Gaza dilancarkan"

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal