Wednesday, November 17, 2010

Bukan malas...tapi...

Posted by Aziatie at 12:12 AM
SAYA BUKAN MALAS.....
TAPI...
Malas sebenarnya berpunca dari syaitan. Syaitan melatih nafsu manusia agar menjadi malas sama ada malas beribadat atau malas menunaikan tanggungjawab dan amanah yang dipikul. Hadis Nabi s.a.w yang bermaksudnya : 
“Syaitan mengikat atas belakang kepala seseorang ketika ia tidur sebanyak tiga ikatan. Sambil syaitan berkata pada setiap ikatan, ‘malam masih panjang maka tidurlah’. Apabila seseorang kamu terjaga dari tidur, lalu menyebut nama Allah nescaya akan terlerai satu ikatan. Jika ia mengambil wuduk nescaya terlerai satu ikatan lagi dan sekiranya ia solat nescaya terlerailah semua ikatan. Maka ia bangun waktu pagi dalam keadaan rajin cergas serta baik hatinya. Jika ia tidak (melakukan begitu), nescaya ia bangun pagi dalam keadaan buruk jiwanya sambil rasa malas”.
Hadis ini menunjukkan bagaimana kita perlu mencegah malas dengan cara yang diajar oleh Nabi s.a.w. Malas itu puncanya datang dari syaitan. Sememangnya syaitan sentiasa mencuba untuk menipu daya dan menyebabkan manusia lalai dari perintah Allah Taala.

*saya tak nak malas-malas lagi...tak nak ikut perangai setan....nak seribu daya !!

1 comments on "Bukan malas...tapi..."

tataseigh on June 1, 2022 at 2:49 PM said... [Reply to comment]

cette page Dolabuy Chrome-Hearts revoir répliques de sacs 7a en gros cliquez répliques de sacs à main ysl

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal