Monday, November 29, 2010

Kenapa Saya Buat Blog?

Posted by Aziatie at 6:12 PM
Kenapa saya blogging? kadang-kadang saya pun ada terfikir kenapa saya suka 'hobi' baru saya ni. Kalau sesetengah orang yang blogging, mereka mungkin buat blog sebab ada alasan tersendiri seperti untuk meluahkan perasaan, menceritakan pengalaman hidup, tambah pendapatan, tambah rakan blogger dan macam-macam lagi. Semua tu bergantung kepada individu sendiri la, tapi kebebasan untuk berblogging jangan sampai disalah guna sudah.

Saya sebenarnya mentah lagi dalam dunia blogging (lebih kurang 1 tahun je). Pada mula-mula saya buat blog, saya gunakan blog saya sebagai 'dairi' harian. Apa yang saya buat, apa yang saya suka, apa yang saya tak suka, lagu yang saya dengar pun saya letak dalam blog. Saya anggap blog ni sebagai satu tempat untuk saya luah perasaan saya sebab saya tak suka update status di facebook. Waktu tu, kawan-kawan saya sahaja yang visit blog saya.

Lepas beberapa bulan saya berblogging, saya mula terfikir kenapa saya perlu tulis semua tu dalam blog saya?? Apa yang saya dapat nanti? Kenudian saya terfikir, kenapa tidak saya menjadikan blog saya lebih berinfo sikit supaya dapat saya kongsi dengan lebih ramai orang. Kenapa saya perlu tulis tentang hidup saya yang tak menarik & boring di blog, rasa macam syok sendiri pun ada. Perlu ke saya berkongsi dengan satu dunia tentang kehidupan saya? Lepas sekian lama saya fikir...saya nekad untuk delete semua entry lama yang bagi saya tak mendatangkan banyak faedah untuk saya. 

Tak berapa lama lepas tu, maka terciptalah blog kesayangan saya ni yang ada sikit 'hala tuju'. Walaupun ada entry dalam blog saya hanya dicopy paste daripada blog-blog lain, tapi saya rasa itu tak jadi masalah sebab tujuan saya blogging adalah untuk 'sumbat' apa yang saya rasa menarik dan asalkan saya dapat berkongsi sedikit maklumat yang saya tahu dengan semua visitor. Alhamdulillah, usaha saya selama ni tak la sia-sia. Selepas blog saya bertukar wajah, lebih ramai yang visit blog saya. Pernah dalam satu bulan, blog saya menerima lebih daripada 5,000 visitors. Paling membanggakan saya visitors blog saya bukan hanya dari Malaysia, tapi juga dari seluruh dunia (US, German, Brunai, Canada, Japan etc). Hari ni trafik di blog saya semakin bertambah dan diharap semua mendapat manfaat daripada blog ni walaupun saya sedar blog saya masih banyak kelemahan yang saya akan perbaiki dari masa ke masa...insyaALLAH.
Nota kaki:
Bukan trafic yang saya mahu, bukan nama yang mahu saya cipta. Sekadar ingin mendapat sedikit kebaikkan melalui peluang, ruang dan kemudahan yang ada. Moga apa yang saya buat ini memberi kebaikkan bersama....sekian...jumpa lagi ^^

1 comments on "Kenapa Saya Buat Blog?"

Unknown on June 11, 2022 at 10:24 PM said... [Reply to comment]

navigate to this web-site bags replica gucci my sources click here to read additional reading find out

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal