Thursday, January 6, 2011

Gambar Replika Bahtera Nabi Nuh AS

Posted by Aziatie at 6:02 PM
SEORANG Belanda, Johan Huibers, yang telah membangunkan replika perahu Nabi Nuh AS yang sudah ditemukan tersebut berdasarkan ukuran-ukuran detail seperti dijelaskan di dalam beberapa kitab samawi.

Kitab Al-Quran mempunyai satu surah khusus mengenai kisah Nabi Nuh iaitu Surah Nuh yang mengandungi 28 ayat. Manakala di dalam surah Hud ayat 40–41 pula ditemui ayat berikut:

“Dan apabila datang hukum Kami untuk membinasakan mereka dan air memancut-mancut dari muka bumi (faara at-tannur), Kami berfirman kepada Nabi Nuh: Bawalah dalam bahtera itu dua dari tiap-tiap sejenis haiwan (jantan dan betina) dan bawalah ahlimu kecuali orang yang telah ditetapkan hukuman azab atasnya (disebabkan kekufurannya), juga bawalah orang-orang beriman dan tidak ada orang-orang yang beriman yang turut bersama-samanya, melainkan sedikit sahaja.

Dan (ketika itu) berkatalah Nabi Nuh (kepada pengikut-pengikutnya yang beriman): Naiklah kamu ke bahtera itu sambil berkata: Dengan nama Allah bergerak lajunya dan berhentinya. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Terbayanglah bagaimana dahulu gelombang banjir yang sangat menakutkan dan umat Nabi Nuh dengan ratusan pasang binatang berada didalamnya: zirafah, gajah, singa, buaya, zebra, bison dan lain-lain.

Dan banjir besar itu datang lagi masa kini dengan nama Tsunami. 'Bahtera' itu adalah simbolik kepada ajaran-ajaran Allah yang diturunkannya kepada kita. Lantas dengan 'bahtera ajaran Allah' itu manusia selamat dengannya. Apalagi bjla kita dapati semasa tsunami berlaku, banyak masjid-masjid yang tidak musnah dan menjadi pelindung orang ramai bagaikan bahtera Nuh, yang menyelamatkan manusia beriman zaman itu. Wallahu 'alam.














Qatadah telah menyebut sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari [Sahih al-Bukhari nombor 4869], “Allah SWT telah mengekalkan kapal Nuh supaya ia sampai kepada pengetahuan generasi awal umat ini”.
Sumber : ibnuhasyim.com

3 comments on "Gambar Replika Bahtera Nabi Nuh AS"

mcshytee on June 26, 2022 at 11:03 PM said... [Reply to comment]

vous pouvez les essayer Dolabuy Bottega Veneta Cliquez Ici dolabuy.ru naviguer autour de ce site Web réplique gucci

Unknown on July 1, 2022 at 8:06 AM said... [Reply to comment]

try this site published here dig this check my reference reference blog link

mctoache on September 6, 2022 at 10:59 PM said... [Reply to comment]

a2d52q2z37 y9u65h8o47 z4w23q3s97 r6k83k9t33 b5o16z0q62 f1r17e8a46

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal