Friday, November 5, 2010

Shisha vs Rokok

Posted by Aziatie at 12:26 AM 0 comments Links to this post
tuuudia...ni orang ke naga tasik chini?

SHISHA dianggap trend yang semakin menular sekarang. Di Malaysia, penggunaan shisha semakin popular tak kira bagi lelaki atau perempuan.  Kebiasaannya, shisha menjadi antara pilihan kebanyakkan orang untuk melepaskan tekanan sambil bersantai. Shisha sebenarnya bukan gaya yang positif, tambahan pula apabila golongan remaja termasuk wanita turut terbabit. Ramai juga yang tidak tahu bahawa shisha lebih bahaya berbanding rokok.

Shisha telah digunakan selama berabad-abad lalu untuk merokok dan mengurangi stress, sambil bersantai dengan keluarga atau rakan. Bentuknya seperti pipa air kuno, terdiri dari sebuah tabung panjang yang melekat pada gelas atau bekas plastik berisi air. Selain tu, shisha ni terdapat dalam pelbagai perisa (strawberi, mangga, anggur, pisang....perisa durian saya tak pasti ada atau tak)



Ramai menyatakan menghisap shisha lebih selamat daripada merokok, tetapi ini tidak wajar sama sekali kerana kandungan asas bagi rokok dan shisha adalah sama, iaitu tembakau. Tembakau yang digunakan untuk rokok diasapkan terlebih dulu sementara tembakau yang digunakan untuk shisha diperam. 


Air dalam shisha tidak dapat menapis banyak jenis toksin dalam asap shisha. Shisha juga mengandungi nikotin, karbon monoksida dan lain-lain bahan seperti rokok biasa. Bahkan arang yang digunakan mendap dalam salur pernafasan dan meningkatkan masalah paru-paru kepada lebih teruk berbanding rokok biasa yang juga berbahaya dari segi bahan pengawet digunakan untuk mengawet dan merawat tembakau dalam rokok. Perkongsian paip shisha mendedahkan mereka kepada bahaya lain seperti penyakit yang merebak melalui air liur. Penyakit yang biasa kita dengar, berjangkit akibat berkongsi shisha adalah tibi.



Menghisap shisha meningkatkan denyut jantung dan tekanan darah serta mengganggu fungsi paru-paru. Tembakau pada sisha ditambah dengan perisa buah dan sirup gula, kemudian dibakar menggunakan arang. Banyak yang menanggap bahawa asap pembakaran melalui air sebelum dihirup dapat menyaring zat berbahaya pada tembakau. Faktanya, ianya juga mengandung racun yang sama seperti asap rokok. Selain itu, shisha memiliki bahaya 40% lebih besar dibandingkan dengan menghisap rokok. Shisha juga mengandung nikotin yang lebih membahayakan dari rokok.
Jadi, kepada semua penggemar shisha atau rokok, kurangkan atau kalau boleh elakkan dari amalan yang tidak sihat ini. Dengan harga rokok yang mahal sekarang ni, langkah berhenti merokok adalah terbaik. Kalau gian sangat nak merokok, pergi ikut belakang bas atau lori, sedut asap tu puas-puas, lagi ekonomi....
fulamak....shyokk sedut asap...

Wednesday, November 3, 2010

Binatang apa ni?

Posted by Aziatie at 11:09 AM 4 comments Links to this post
Kali ni saya nak cerita tentang email yang saya dapat daripada kawan saya. Saya pun agak geli nak letak gambar-gambar ni semua dalam blog saya, tapi sebab nak kongsi maklumat, saya letak je la...Tahu tak gambar apa yang saya letak ni? Ni la khindzir atau nama timangannya babi yang telah mengalami proses mutasi pembiakan. Khindzir ni telah dikacuk dengan gen biri-biri dan akhirnya terhasil la binatang seperti ni.


Untuk pengetahuan semua, bulu binatang ni sama dengan bulu biri-biri yang biasa kita tengok. Mengikut maklumat yang diperoleh, binatang babi berbulu ini telah disuntik dengan genom berbulu dari kambing biri-biri oleh para saintis. Kata mereka tujuan diadakan binatang ni agar berbulu adalah untuk memberikan babi ni penyesuaian sewaktu musim sejuk agar mereka tidak mudah dijangkiti virus selesema sewaktu musim sejuk terutama di eropah. Namun secara tersiratnya dapat kita rungkaikan bahawa saintis barat buat benda ni sebab nak menghancurkan orang Islam sebenarnya. Bayangkan seandainya bulu babi ini dijadikan sebagai permaidani dari eropah, sejadah yang kononnya suci bersih, mungkin juga baju bulu sejuk yang dieksport ke negara kita. Bayangkan jika permaidani atau sejadah dan sebagainya dalam rumah kita diperbuat dari bulu babi ni? Bagaimana dengan solat dan ibadat kita?
Mengikut hukum syariat islam, apa-apa benda ataupun barangan yang diperbuat dari apa-apa bahagian binatang haram seperti babi dan anjing, atau kacukan antara keduanya atau kacukan antara salah satu daripadanya. Maka ianya haram untuk dipegang dan disentuh oleh umat Islam apatah lagi memakan dan memakai sesuatu yang haram. Sudah tentunya haram hukumnya. Jesteru, walaupun dia kelihatan berbulu seperti biri-biri, hakikatnya ianya tetap babi dan babi itu secara kekalnya hukum menyentuhnya dan memakai barang dari bahagian babi adalah HARAM.


Kita sebagai umat Islam haruslah menyedari mengenal tipu muslihat oleh pihak kuffar yang berusaha untuk menyesatkan kita dan menjadikan ibadah kita tidak memberi apa-apa makna kepada kita. Mereka sedaya upaya untuk mengelirukan umat Islam dengan menghasilkan babi biri-biri berbulu ini. Jadi, berhati-hatilah anda dalam memilih barangan yang meragukan. Fikir dulu baru beli....
Wassalam...

Tuesday, November 2, 2010

Usaha....Doa....Tawakal....

Posted by Aziatie at 11:13 PM 0 comments Links to this post

Bertemu lagi.....Sekarang ni semua orang sibuk dengan final exam, tapi saya tak rasa lagi feel nak exam mungkin sebab exam lambat lagi (tak sampai 3 minggu lagi). Biasanya saya dapat feel nak exam 2, 3 hari sebelum exam ^^
Persediaan nak exam pun tak buat lagi, nota saya memang tak lengkap, nasib baik la ada kawan yang sudi pinkamkan nota untuk difotokopi...Itu la gunanya kawan kan..susah senang bersama...hehheee.....


Sebelum exam mesti....
  • Completekan nota
  • Buat study group
  • Study topik yang agak-agak penting (sometime lecturer bagi hint)
  • Study smart, not study hard
  • Mintak restu ibu bapa, cikgu2......
  • Usaha, doa....moga semua ilmu yang dipelajari mendapat berkat
Selepas exam....
  • Jangan bincang soalan yang dijawab selepas keluar dari dewan peperiksaan.
  • Fokus kepada paper yang belum diduduki, jangan pikir yang dah lepas...
  • Bila dah usaha, barulah kita tawakal kepada Allah...Redha dengan apa jua keputusan yang dapat...

So..saya nak wish ALL THE BEST kepada semua kawan yang nak exam, tengah exam atau dah lepas exam dan juga kepada adik-adik yang nak SPM......











Sunday, October 31, 2010

Kisah Ashabul Kahfi

Posted by Aziatie at 3:08 PM 0 comments Links to this post
Ashabul Kahfi adalah nama sekelompok orang beriman yang hidup pada masa Raja Diqyanus di Romawi, beberapa ratus tahun sebelum diutusnya nabi Isa as. Mereka hidup ditengah masyarakat penyembah berhala dengan seorang raja yang dzalim. Ketika sang raja mengetahui ada sekelompok orang yang tidak menyembah berhala, maka sang raja marah lalu memanggil mereka dan memerintahkan mereka untuk mengikuti kepercayaan sang raja. Tapi Ashabul Kahfi menolak dan lari, dikejarlah mereka untuk dibunuh. Ketika mereka lari dari kejaran pasukan raja, sampailah mereka di mulut sebuah gua yang kemudian dipakai tempat persembunyian.
Dengan izin Allah mereka kemudian ditidurkan selama 309 tahun di dalam gua, dan dibangkitkan kembali ketika masyarakat dan raja mereka sudah berganti menjadi masyarakat dan raja yang beriman kepada Allah SWT.
Kisah yang menggambarkan pemuda yang beriman dan dengan penuh cekal mempertahankan prinsip hidup mereka. Dalam usia yang masih muda mereka sudah mengenal betapa tingginya nilai iman dan agama sehingga mereka tidak sanggup menggadaikannya walaupun dengan tawaran harta benda yang mahal. Mereka lebih rela mempertahankan iman dan agama mereka biarpun terpaksa hidup dalam buangan dan terasing. Bahkan jika terpaksa mengorbankan nyawa sekalipun, mereka akan sanggup melakukannya.

Kisah yang kita maksudkan ialah kisah Ashabul Kahfi. Kisah ini adalah kisah yang menonjolkan contoh pemuda yang memiliki segenap ciri pemuda Islam yang sebenar iaitu:

1) Teguh dengan iman dan prinsip hidup sebagai seorang muslim

2) Yakin kepada diri sendiri
3) Berani berhadapan dengan apa sahaja cabaran
4) Sentiasa bersemangat mengharungi liku-liku hidup
5) Mampu berhujjah mempertahankan pandangan dan prinsip hidup
6) Sanggup berkorban
7) Setiakawan dalam mengharungi cabaran bersama
8) Sentiasa menjaga ketaatan kepada Allah walau dalam suasana mana sekalipun.

Kisah ashabul kahfi (yang bermaksud penghuni-penghuni gua) diceritakan oleh Allah dengan panjang lebar di dalam surah al-Kahfi, bermula dari ayat 9 hingga ayat 26 (iaitu kira-kira 15 ayat). Sebab turun ayat-ayat yang menceritakan kisah dalam surah al-Kahfi ini sebagaimana yang diceritakan oleh ulama-ulama tafsir ialah: 

Paderi-paderi yahudi berhasrat untuk menguji Nabi Muhammad s.a.w. sama ada baginda benar-benar seorang Nabi atau tidak. Lalu mereka menyuruh orang-orang musyrikin supaya menguji baginda dengan bertanyakan tiga kisah ajaib yang berlaku pada zaman dahulu iaitu:

1. Kisah pemuda-pemuda yang bersembunyi dalam gua iaitu kisah ashabul Kahfi.

2. Kisah seorang raja adil yang mengelilingi dunia (timur dan barat) iaitu Zulkarnain.
3. Kisah tentang hakikat roh.


Setelah 15 hari Rasulullah s.a.w. menunggu, maka turunlah wahyu menceritakan ketiga-tiga kisah tersebut. Allah memulakan penceritaan dengan membentangkan rasa takjub manusia tentang kisah ini walaupun sebenarnya mereka tidak perlu rasa takjub kerana ia datang dari kudrat Allah, bahkan di sana terdapat banyak lagi tanda-tanda kekuasaan Allah yang lebih hebat dari peristiwa ini (seperti penciptaan langit dan bumi, penciptaan nabi Adam dan sebagainya).


Firman Allah swt: “Adakah engkau menyangka (wahai Muhammad), bahawa kisah ashabul kahfi (penghuni gua) dan ar-raqiim (anjing mereka) termasuk antara tanda-tanda-tanda kekuasaan Kami yang menakjubkan? (Ingatlah) tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua lalu mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)”. (al-Kahfi: 9)











 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal