Friday, March 18, 2011

Jom Pekena Kopi Luwak

Posted by Aziatie at 11:39 PM
Siapa yang suka minum kopi jom la try rasa kopi luwak ni. Rasa kopi ini dikatakan mempunyai rasa lain dari yang lain daripada kopi biasa kerana 'proses' menghasilkan biji kopi yang unik. Kopi Luwak merupakan biji kopi matang yang dimakan luwak (viverridae) dan dikeluarkan bersama dengan kotoran binatang tersebut. Melalui proses pencernaan luwak, biji kopi tadi tetap berbentuk asal kerana biji kopi itu tidak tercerna tetapi mengalami proses pencampuran dengan makanan luwak yang lain.

Luwak atau musang merupakan haiwan yang  cekap dalam mencari buah-buahan yang cukup baik dan masak termasuk buah kopi sebagai makanannya. Luwak akan memilih buah kopi yang betul-betul masak sebagai makanannya. Setelah itu, biji kopi yang dilindungi kulit keras dan tidak tercerna akan keluar bersama kotoran luwak. Biji kopi seperti ini dikatakan biji kopi terbaik kerana mengalami proses fermentasi secara semulajadi dalam perut luwak.

Kopi luwak difatwakan halal oleh Majlis Ulama Indonesia (MUI) dengan syarat biji kopi berkenaan telah dibersihkan daripada kotoran.  "Kopi Luwak dihukumkan mutanajis, ertinya terkena najis. Kopi Luwak dinyatakan halal setelah melalui proses pembersihan. Meminum Kopi Luwak dihalalkan, kemudian mengeluar, menjual beli, meminum Kopi Luwak, hukumnya boleh".  Ketua Suruhanjaya Fatwa MUI, Ma'ruf Amin. MUI mengeluarkan fatwa tersebut berikutan banyak pertanyaan dan keluhan umat Islam mengenai perkara itu, dan berharap dengan adanya fatwa berkenaan, hukum mengenai pengambilan Kopi Luwak menjadi lebih jelas.
Setiausaha Suruhanjaya Fatwa MUI, Aminuddin Yakub berkata, MUI telah melakukan kajian dan mendapati haiwan luwak hanya makan kulit luar buah kopi dan menyisakan kulit dalam buah tersebut. "Dan kalau ditanam, biji kopi itu boleh tumbuh. Dengan demikian, itu bukan najis, melainkan mutanajis," katanya. Mutanajis berbeza dengan najis kerana ia suatu benda yang dilarang untuk dimakan oleh umat Islam, seperti daging babi, namun mutanajis adalah keadaan apabila sesuatu benda terkena najis, ia dapat dikatakan halal jika najis itu dibersihkan.

Biji kopi luwak adalah yang termahal di dunia, mencapai USD100 per 450 gram. Di Amerika Syarikat, Kopi Luwak dikenali sebagai kopi kotoran kucing atau "cat-poo coffee" dan dijual dengan harga AS$190 untuk 500 gram. Kopi tersebut dikategorikan sebagai langka atau jarang ditemui kerana setiap tahun hanya 250 kilogram dihasilkan. Di pasaran antarabangsa, harganya sekitar antara USD100 hingga USD350 sekilogram.

Mahal giler.... Mesti best kan rasa kopi Luwak ni. Apa kata kalau kita tengok cara proses Kopi Luwak ni macam mana.....

Mula-mula pekerja mengutip biji kopi

Proses memilih biji kopi yang berkualiti

Dihidangkan kepada Luwak aka Musang

yuuummyyy....

Santapan tengahari & malam untuk Luwak

Makan-makan... bila dah kenyang... 

Lepas tu.. Buang la....

Biji kopi yang tak tercerna... lol..?

Proses pembersihan daripada najis Luwak

Biji kopi yang dah dibersihkan.....

Ready untuk diproses...

Kopi Luwak di pasaran....jom minom....

Patut la harga kopi ni mahal, 'proses' nak hasilkan sebijik kopi tu bukan senang.. Kalau la dibuatnya luwak ada masalah sembelit ke, tak sihat ke, merajuk ke, mesti pengeluaran biji kopi akan berkurang dan harga pun semakin tinggi. Wooww.. Jom ramai-ramai bela luwak.... Tapi, biarlah mahal atau sesedap mana sekali pun, saya takkan minum kopi tu walaupun Lionardo Messi yang belanja....

2 comments on "Jom Pekena Kopi Luwak"

Anonymous said... [Reply to comment]

haha..ni fist time tgok cara penghasilan kopi luak..cam bes jerk kopi nie..huu..lately,saya suke lak minom kopi..hurmm..agak2 kattesco aed jual x??
~dak_melaka~

Aziatie on March 19, 2011 at 9:32 AM said... [Reply to comment]

kat Tesco xde kopi mahal camni...kopi murahan cam nescafe ada la.....klo nk try kopi ni, buat la sndri.....bagi la kucing or arnab yg mkan biji kopi...pastu proses la sndri....maybe lagi sedap....??? we never know...lol...

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal