Thursday, March 17, 2011

Pandanglah Laut .....

Posted by Aziatie at 4:58 PM
Kita mesti dah selalu tengok laut kan, ada yang suka mandi laut, ada yang suka snorkeling, scuba diving atau pun pergi bersantai-santai, lepak-lepak kat tepi laut. Kalau pergi pantai, saya tak lah mandi-manda, segan kot, lain lah masa kecik-kecik dulu. Masa zaman budak-budak dulu pun saya tak lah suka mandi laut sebab tak reti sangat berenang, selalu tertelan air laut.... Gulllppp !!... Masinnn amat....
Fakta saintifik menyatakan masin air laut sebenarnya adalah berpunca daripada kandungan bahan kimia dan pelarut garam yang terdapat di dalamnya. Kebanyakkan garam yang larut adalah berpunca daripada proses pemecahan batu-batu igneus kesan daripada perubahan cuaca dan hakisan. Bahan-bahan mineral ini kemudiannya akan dibawa ke laut apabila hujan turun. Mengikut sejarah, hujan pertama yang melanda dunia lebih kurang berjuta-juta tahun dahulu menyebabkan proses pemecahan batu-batan. Kemudian, ia akan terus diangkut ke sungai dan laut oleh aliran hujan sehingga menyebabkan tahap kemasinan air laut bertambah.


Itu adalah fakta saintitik yang kita semua tahu. Tapi, kenapa Allah ciptakan air laut itu masin? Setiap ciptaanNya tidak diciptakan sia-sia dan sebenarnya laut adalah ciptaan Allah yang amat luar biasa kalau kita perhatikan. Bagaimana lautan yang sebesar tiga per empat dunia muka bumi berperanan dalam keseimbangan ekosistem kita?
Pantai Kemasek, T'gganu...
Berikut petikan dalam buku Nota Fikir Untuk Zikir yang ditulis oleh Pahrol Mohd Juoi yang saya ada terbaca minggu lepas.....
Air laut sangat masin. Itu juga sangat luar biasa. Allah tidak ciptakan sia-sia. Kemasinan air laut itulah yang menyerap bau seluruh sampah yang dialirkan kepadanya. Bayangkan, seluruh kotoran di dunia dialirkan ke laut melalui sungai. Sampah-sarap, bangkai dan najis dialirkan ke laut.
Mujurlah Masin..
Tidak keterlauan kalau dikatakan laut ialah 'tong sampah' yang paling besar di dunia. Sejenak  fikirkan........ apa jadi kalau air laut seperti air sungai yakni rasanya tawar? Tentu ia akan dicemari bau yang busuk. Kesihatan akan terjejas. Hidup akan terancam
Mujurlah air laut tidak tawar. Dengan kadar kemasinannya yang sangat tinggi, ia mampu menyerap bau dan 'mengawet' kekotoran yang banyak.
Nota Fikir untuk Zikir
Subhanallah... tak pernah pulak saya terfikir semua ni.. 
Alam ini indah, pasti Penciptanya jauh lebih indah....

4 comments on "Pandanglah Laut ....."

Anonymous said... [Reply to comment]

ooo..br saya taw fakta nie..ingatkan xde gune air masin..is such a good fact actually to be post in your blog..im loving new facts..tq a lot..
~dak_melaka~

Aziatie on March 19, 2011 at 9:44 AM said... [Reply to comment]

most welcome...
tQ visit belog ni..

Anonymous said... [Reply to comment]

antara kegunaannya ialah kepekatan air laut untuk menghapuskan kesan peninggalan tamadun terdahulu di liputi pula dengan treptonik bumi. supaya makhluk kemudian tidak mengikut jejak mereka.. fakta bukan andaian sains hehehehehe

Aziatie on May 20, 2012 at 12:18 PM said... [Reply to comment]

@Anonymous
antara komen yg menarik utk dibaca...kenapa lepas setahun baru saya perasan komen ni...btw..thanks!

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal