Thursday, March 31, 2011

Lepat vs Pengat

Posted by Aziatie at 5:05 PM
   VS

Mesti ramai yang tahu kewujudan dua jenis makanan tradisi melayu ni. Kalau la orang melayu tapi tak tahu pengat & lepat, saya rasa baik dia tukar kewarganegaraan la. Jadi la warganegara Zimbabwe, tak pun warga Nigeria. Entah-entah diorang pun tahu lepat & pengat tu apa...LoL..... Walaupun ni kuih orang lama-lama, orang muda macam saya (eheem eheem) ni kena la tahu jugak. Kalau tak ada yang lama, manakan ada yang baru....

Ok la, berbalik kepada topik kita..... Lepat adalah sejenis kuih yang dikukus di dalam daun pisang.  Bahan utama untuk buat lepat ni ialah santan dan gula melaka. Bahan-bahan lain mengikut jenis lepat yang nak dibuat. Saya bukan nak jadi Chef Lepat hari ni, so tak nak cerita pasal resepi or cara nak buat resepi lepat. Lepat ni ada banyak jenis antaranya yang kita biasa jumpa ialah lepat pisang, lepat ubi, lepat labu, lepat jagung dan macam-macam lepat lagi.



Satu lagi lepat yang saya pernah tengok tapi belum pernah cuba ialah lepat liat. Lepat ni famous kat bahagian utara. Liat sangat ke lepat ni...? Mungkin la, sebab lepat liat dibuat daripada tepung pulut. Awas kepada yang pakai gigi palsu bila makan lepat ni, kalau tercabut naya. Ada satu teka-teki pasal lepat liat ni.....jawab jangan tak jawab....
Antara kapal terbang & lepat liat, mana satu lagi tinggi?
Jawab, jangan tak jawab. Nak tahu jawapan..? Baca entry ni sampai habis (paksaan ni..)...
Ni la lepat liat....
Dah habis cerita pasal lepat, sekarang pasal pengat pulak. Pengat ni sejenis kuih atau makanan tradisional melayu yang berkuah yang selalu dijadikan pencuci mulut. Pengat also dibuat daripada santan dan gula melaka. Pengat tak dikukus, tapi dididih sambil dikacau. Pengat yang wujud kat Malaysia antaranya ialah pengat pisang, pengat durian, pengat labu, pengat sukun, pengat keledek, pengat ubi, pengat butir nangka dan macam-macam lagi.
Pengat pisang...Orang Penang panggil LEPAT pisang....

Apa motif saya tulis pasal lepat dan pengat sebenarnya...? Sebab saya nak bagi tahu beza antara LEPAT dan PENGAT. Pagi tadi saya ada tersembang pasal lepat dengan seorang kawan yang dari Penang dan seorang lagi dari Kelantan. Ada miscomunication di situ bila budak Penang tu bagitahu pengat is lepat.. Get what I mean..? Dia cakap orang Penang panggil pengat tu lepat dan lepat pun dipanggil lepat. Yeke..... 

Lepat & pengat jauh beza... Ni kalau saya kahwin dengan orang Penang naya la. Mak mertua suruh buat lepat pisang (pengat pisang), saya pun buat la lepat pisang, terlebih rajin pulak...hehehee.. Bagi saya, ni la keunikan orang Penang (tak semua kot, maybe dua tiga orang je). Pengat dipanggil lepat. Lepat pun dipanggil lepat. Biskut dipanggil roti. Roti (gardenia etc) dipanggil roti benggala. Selipar dipanggil kasut. Kasut pun dipanggil kasut.....

Jawapan kepada teka-teki:
LEPAT LIAT. Sebab kapal terbang sampai langit je. Lepat liat sampai ke lelangit....huhuuu
Sekian saja untuk kali ni......thanks for reading (^^,)

3 comments on "Lepat vs Pengat"

Anonymous said... [Reply to comment]

mak aiiiiii...bestnye klu blh mkn pngat pisang...xsbr nk blk cti sem...

fiq. on April 1, 2011 at 11:35 AM said... [Reply to comment]

belum habis lagi kes pengat n lepat ni?
hahahaha

Aziatie on April 1, 2011 at 11:50 AM said... [Reply to comment]

@fiq. belom habis lagi...hahhaaa....esok2 kes kuih ape lak budak2 ni....mace-mace sgguh...

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal