Friday, April 15, 2011

Berus Bulu Babi

Posted by Aziatie at 1:58 PM
Bila saya berjalan di kedai-kedai atau dekat pasar malam, saya selalu terpandang banyak kedai menjual alat kosmetik yang murah-murah, tapi brand entah apa-apa la kan. Saya pun terfikir, selamat ke alat makeup ni semua?? Then halal ke produk kosmetik yang dijual tu? Untuk info, kebanyakkan kosmetik yang murah dijual di pasar malam atau kedai yang dijual di pasaran adalah diimport dari negara China. Kebanyakkan tidak selamat digunakan dan tidak mendapat sijil pengiktirafan dari Kementerian Kesihatan dan JAKIM. Tapi naik hairan saya dengan orang Malaysia ni, ramai yang tak kisah. Beli saja asalkan menarik dan murah. Halal haram letak tepi asalkan boleh bercantik-cantik.  
Bukan saja produk kosmetik murahan saja, yang branded pun belum tentu status halalnya. Bayangkan kita pakai produk yang dibuat daripada babi dan dibawa semasa kita bersolat, adakah sola kita diterima? Sebab itu lah, muslimah pada hari ini perlu ambil tahu tentang hal ini.  Kita mungkin susah nak mengesan produk yang mengandungi unsur babi di dalamnya, tapi ada satu benda kita dapat tahu sama ada dibuat dari bulu babi atau tak iaitu berus makeup (make up brush) yang selalu orang buat sapu blussher dan juga dust powder.


Banyak berus kegunaan domestik adalah dibuat daripada bulu babi. Ramai yang lebih gemar menggunakan berus bulu kerana kerana lebih lembut, bedak lebih melekat dan hasil makeupnya cantik berbanding menggunakan berus sintetik. Macam mana nak tahu berus makeup dibuat daripada bulu atau sintetik?Caranya adalah dengan membakar bulu berus tersebut. Jika tak ada bau, maka berus tersebut dibuat daripada sentetik. Tapi kalau bau yang dihasilkan seperti rambut atau daging terbakar, maka perlulah berhati-hati kerana kemungkinan bulu itu adalah bulu babi. 


Walaupun tak semua berus makeup diperbuat daripada bulu babi kerana ada juga dibuat daripada bulu binatang lain seperti kambing dan kuda, namun jika difikir logik berus yang murah yang dijual lambak di pasaran adakah dibuat daripada bulu kuda yang mahal? Semestinya pengilang menggunakan bulu babi yang murah, lebih menguntungkan dan mudah didapati.


Bukan berus makeup sahaja, banyak berus lagi kebanyakkannya diperbuat daripada bulu binatang haram ni. Saya dapat info di bawah ni di satu laman web
Berus bulu binatang yang dihasilkan di China dan Taiwan adalah haram digunakan premis perniagaan makanan halal termasuk roti dan kek. Selain penggunaan berus bulu babi, juga didapati kebanyakan berus bulu binatang dari negara berkenaan adalah daripada haiwan yang tidak disembelih mengikut syarak serta tidak diketahui jenisnya. 
 
Namun masih ada premis perniagaan makanan memiliki Sijil Pengesahan Halal, tetapi menggunakan berus bulu binatang daripada bulu babi dalam proses penyediaan roti dan kek yang dibeli pengguna Islam. Apa yang lebih menyedihkan ialah premis milik orang Islam juga menggunakan berus berkenaan dalam proses penyapuan ramuan pada roti dan kek yang dijual. Berus itu digunakan untuk menyapu telur atau mentega pada makanan. Selain itu penjual apam balik (Melayu) di pasar malam ada juga menggunakan berus itu tanpa menyedari asal usul peralatan yang digunakan.

Berus lukisan pun ada yang dibuat daripada bulu babi..
Berus gigi pun....
Berus sabut tak ada kes lagi setakat ni....dah nama pun sabut...

Jadi, umat Islam hari ni perlu hati-hati dalam hal kepenggunaan.... sekian saja untuk entry kali ni... Jumpa lagi dalam entry akan datang (^^,) Wassalam....




Entry yang berkaitan : Babi Biri-biri

3 comments on "Berus Bulu Babi"

Ana admi on June 22, 2012 at 3:15 AM said... [Reply to comment]

Thx dear.for this entry..mmg tgh search berkenaan ni cz ragu2 nk gunakan berus

uMMy_aiSYah on July 18, 2012 at 8:23 PM said... [Reply to comment]

itulah..camne nih? takde ke mana2 bdn yg byk dana sponsor buat rnd develop berus mekap halal..nnti bleh market baik punya..global lagi tu..

nasi goreng on August 23, 2012 at 1:22 AM said... [Reply to comment]

teringat pulak time amik subjek kokurikulum kt uni dulu. amik seni batik.. berus2 majoriti berus babi. lecturer tuh dah siapkan bahan2 untuk samak setiap kali abis kelas.. huhu

Facebook Badge

 

Dear Aziatie Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal